Ofte stilte spørsmål om trådløst bredbånd

Hva er trådløst bredbånd?

Sist oppdatert 19. mai

Trådløst Bredbånd, også kalt Fixed Wireless Access (FWA), leveres over mobilnettet - via 4G eller 5G. I motsetning til fiber, kreves det ingen graving og kabling med trådløst bredbånd. Men du vil få en antenne montert utendørs. Her finner du oversikt over alle abonnement og priser.


Bestilling

  • Er det etablering?
    Ja, prisen varierer fra hvilken utendørsantenne og teknologi (4G/5G) som bestilles.
    Installasjonsgebyret inkluderer utendørsantenne, feste av utendørsantenne på vegg som er vendt mot basestasjon, kabelstrekk inntil 10 meter, flytting av bredbåndsruter til installasjonspunkt innvendig (krever tilgjengelig strøm), og test av løsningen. Prisen gjelder innenfor en avstand på 50 km fra utreisested for montør. Utover 50 km faktureres det et kjøretillegg av Inselo. Behov utover dette avtales direkte med montør og faktureres per time for din kostnad.

  • Er det etablering dersom det allerede er trådløst Bredbånd og antenne på adressen? 
     
    Nei, dersom det allerede er montert antenne fra oss på adressen du flytter til er det ingen etableringskostnader.

  • Kan man kjøpe to antenner og flytte SIM-kortet slik at man . også har nett på hytten?
     Nei, SIM-kortet er knyttet til lokasjonen det er installert på. I dette tilfellet må man derfor ha to abonnement.

  • Hvor lang leveringstid er det?
    Normal leveringstid er 3-4 uker fra bestillingsdato. Leveringstiden avhenger av tilgjengelige montører i ditt område. Du får informasjon om dette direkte fra montørselskapet.

  • Hvor mye data får jeg?
    Selv om trådløst bredbånd bruker mobilnettet for å sende trafikken til og fra internett så trenger du ikke være redd for å bruke opp datakvoten din. Vi gir deg nemlig 2 TB (terabyte) som du kan bruke hver måned. Det tilsvarer 2000 GB (gigabyte), eller rundt 100 ganger mer enn en vanlig datapakke i mobilabonnementet.



Delete

Installasjon

  • Krever antennen fri sikt rundt boligen? Blir signalet påvirket av trær og bygninger?
    For best kvalitet må det være fri sikt i retning mot basestasjonen. Montøren fra Inselo vi sikre dette så godt som mulig. Fri sikt er alltid å foretrekke, men ikke et krav. Alle radiobaserte signaler vil og kan påvirkes av vær og vind.

    Her får man en dedikert antenne som har vesentlig bedre mottakersensitivitet enn en mobil. Men radioskygger fra spesielt nye stål og betong bygg eller høye fjell vil alltid være en utfordring.

  • Hva må jeg tenke på? 
    En standard montering forutsetter naturligvis at det ikke foreligger noen spesielle krav til føring av kabler i vegger. Det er viktig å sjekke om det er noen spesielle krav eller  Dersom det er tilfelle er det ditt ansvar at føringsveier er klare når installasjonen skal gjøres. Eksempler på hus med spesielle krav er passive hus (TEK 10 og TEK 17) og vernede hus.


    Dersom du ønsker at ruteren inne i huset skal plasseres et annet sted enn der utendørsantennen må plasseres, er det mulig å avtale dette direkte med montøren. Dette er utenfor det vi anser å være en standard montering og vil medføre en ekstra kostnad.

  • Hvem installerer? 
    Vi har avtale med Inselo Installasjon på leveransene. Dersom du har spørsmål knyttet til installasjonen eller ønsker endre avtale, kan du kontakte Inselo per telefon 23 96 63 41. Benytt ditt navn og adresse som referanse. 

  • Må du være hjemme under installasjonen?
    Ja, vi er avhengig av at du er hjemme når montør kommer og skal installere. Det skal bl.a. borres gjennom vegg og montør må da ha tilgang til husstanden.

  • Hvordan ser uttaket inne i huset ut, vil det være et deksel eller en boks foran hullet?
     
    Montør har med deksel i sin arbeidsbil som er mulig å kjøpe. Dette er noe du betaler for selv.

  • Hvilket arbeid utfører montør? Vil de legge kabelen i allerede eksisterende rør - eller borrer de hull gjennom veggen?
    Montør benytter et 13 mm borr for å komme seg gjennom vegg der vil kabelen bli strukket ut via. Hvis det foreligger eksisterende rør som kan benyttes vil montør etterstreber å bruke dette. Forutsetningen er at røret er på riktig side av huset i forhold til der antennen må henge.

  • Hvordan kobler jeg opp? 
    For hjelp til oppkobling finner du en oversikt her.

Delete

Bruk

  • Hva skjer når 2 TB er brukt opp?
    Dersom datakvoten på 2 TB blir brukt opp så settes hastigheten ned til 5 Mbps ut måneden. Du betaler ikke noe ekstra for datakvoten som du bruker utover det som er inkludert, men hastigheten blir altså lavere.

  • Fungerer produktet i en 4G-miniruter om man tar ut sim-kort?
     Nei. Trådløst bredbånd er knyttet til lokasjonen den er installert på, og tjenesten blir aktivert på avtalt adresse med utstyret fra oss.

  • Kan signaler bli påvirket av elementer som storm og snø?
     Ja, alt som er mellom utendørsantennen og basestasjonen vil potensielt kunne påvirke signalkvaliteten. Dette inkluderer kraftig regn og snøfall.

  • Påvirkes lengden mellom antenne og ruter, og evt hvor mye/hvordan?
     Minimalt. Antenne og ruter kobles via ethernetkabel. Avstanden kan være opp til 88 meter.

  • Kan jeg ha TV fra andre leverandører over dette nettet?
     Ja, så lenge det ikke er en annen IPTV-leverandør.

  • Fungerer mesh-løsningen og andre wifi-extendere?
    Ja, mesh-system fungerer med trådløst bredbånd. Du kan lese mer om mesh-system her.

  • Kan man spille på trådløst bredbånd og har noen testet?
    Det er mulig å spille online på trådløst bredbånd, men på 4G-nettet så vil det være en varierende forsinkelse (latency). Det gjør at vi ikke anbefaler fps-spilling på 4G-nettet. På 5G-nettet så vil fps-spilling fungere bra, og forsinkelsen på signalet er vesentlig kortere. Mobilnettet som vi leverer på har blitt kåret til Norges beste 5G-nett for spilling. Det kan du lese mer om her.


  • Må jeg endre passord og nettverksnavn overføres?

    Ja, denne slettes når ruter flyttes fra gammelt abonnement til nytt. Heldigvis er det veldig enkelt å sette nytt passord via MinSide på nett eller i appen. Da kan du sette samme passord som var i bruk tidligere eller finne på et helt nytt hvis du vil. 

Delete

Ditt kundeforhold

  • Er det mulig å flytte med seg abonnementet og vil jeg da få ny etablering?
    Dersom du flytter så blir det ny etableringskostnad for trådløst bredbånd dersom det ikke er installert utendørsantenne fra oss tidligere på ny adresse. Etableringskostnaden avhenger av om det blir bestilt 4G eller 5G, samt hvilket utstyr som velges.

  • Kan jeg bruke samme ruteren jeg har på min gamle kobberlinje, eller fiberlinjen jeg hadde før? 
    Alle rutere som fungerer på fiber, vil også gjøre det på trådløst bredbånd. De eldste DSL-ruterne (telenettet) vil vi i mange tilfeller bli byttet til en ny modell. Har du for eksempel en Inteno x5658 eller en Techicolor 788ivn så vil du trenge en ny ruter.

  • Hvem eier antennen?
    Nei, antennen eies av oss, og skal stå igjen i bolig til ny eier dersom du bestemmer deg for å flytte.
    Sier du opp abonnementet ditt uten tanker om å flytte på deg, skal også antenne bli hengende.

    Det er selvsagt rom for å klatre opp, koble ned utstyr, tette hullet i veggen og returnere antenne til oss, men det beste vil være å la den henge. Bestemmer du deg likevel for å ta en klatretur er det viktig at antennen blir returnert til oss. Informasjon om hvor og hvordan dette gjøres finner du her.


  • Fungerer ruteren på samme måte som før? 
    Ja, bredbåndsruteren din skal fungere som før dersom du har hatt kobberbredbånd.
     

  • Hvordan endrer jeg hastighet? Du kan endre hastighet på MinSide.



Delete