Tips og triks til din WiFi forbindelse

Sist oppdatert 20. oktober

Opplever du dårlig WiFi ytelse i din bolig? 

Selv i 2022, vil kablet nett alltid gi deg den beste opplevelsen, men det er ikke alltid det er hensiktsmessig eller mulig å koble enheter med kabel. 

Det kan være så mangt med årsaker til at ditt trådløse nett er tregt eller ustabilt. WiFi signalene i din bolig består nemlig av radio-signaler sendt over 2.4 og 5 GHz frekvensene. Disse signalene kan påvirkes av andre trådløse dingser, elektroniske apparater, fysiske hindringer og dermed ofte utforming av bolig.

Dette er dessverre problem-kilder utenfor vår kontroll, som gjør det vanskelig for oss å garantere for WiFi, ettersom hver bolig er unik i byggemåte, og i antall påvirkende enheter som finnes i akkurat din bolig.

 

Det finnes derimot gode tips og triks du selv kan teste for å bedre din WiFi opplevelse!


Dårlig WiFi-signal

Ta en titt på plassering av utstyret, dersom du opplever dårlig dekning!

Plassering av WiFi utstyret kan ha en enormt stor påvirkning på hvor god dekning du har i boligen. Det er derfor viktig å tenke nøye gjennom hvor utstyret er plassert, og hvor du er mest avhengig av sterkest mulig nett.

 

Plasser utstyret høyt og fritt for hindringer - Ikke plasser ruteren i TV benken, eller under sofaen.

Vegger og gulv, da spesielt betong og mur-konstruksjon vil blokkere for signalene. Unngå å plassere utstyret på andre siden av kjøkkenet eller badet. Bor du i en bolig hvor vegger er av tykk betong, vil vi anbefale at du tar en titt på vår Mesh løsning

 

WiFi utstyret bør stå så sentralt i boligen som mulig

For å kunne dekke mest mulig av din bolig, er det en god ide å plassere utstyret så sentralt som mulig

 

Ta en dekningsmåling via Min Side Appen!

I Min Side appen, kan du kartlegge WiFI signalene i din bolig. Her vil du kunne se områdene som har god dekning, og hvor du har dårligere dekning. Ut i fra disse målingene, kan du finne ut hvor du kan flytte utstyret for å få best mulig dekning. Du trenger ikke en ruter fra NextGenTel for å utføre disse målingene.
 

Kom i gang med Min Side Appen!

 
 

Tregt eller ustabilt WiFi

Rekkevidde og signaler

Utstyr vi sender ut til våre kunder i dag, sender ut WiFi signaler på to forskjellige frekvenser. Begge disse vil vises under samme nettverksnavn, så du vil ikke se noe forskjell på disse to nettverkene, med mindre disse er splittet opp.

 

Wifi på 5 GHz

Det første nettverket som sendes fra din ruter, vil ligge på 5Ghz frekvensen. Dette er ett nettverk som vil støtte flere enheter samtidig, gi deg en høyere hastighet. 5GHz er også mindre utsatt for forstyrrelser. Dette er det nettverket ruteren vil styre de fleste enhetene mot.

 

WiFi på 2.4 GHz

Nettverk nummer to, vil ligge på 2.4 GHz frekvensen. Dette nettverket vil ha en lenger rekkevidde enn 5 GHz, og støtter enheter som ikke kan benytte 5 GHz-nettet. Dette er som regel smart-hjem enheter, og eldre enheter. 2.4 GHz vil ha en mindre kapasitet enn 5 GHz, og takler dermed ikke like mange enheter, eller høye hastigheter

 

WiFi optimalisering

Dersom du opplever dårlig WiFi ytelse, kan det trådløse nettverket ditt være utsatt for forstyrrelser. Benytter du en ruter fra NextGenTel, vil du kunne utføre en WiFi optimalisering i Min Side appen. Denne vil sette i gang en scan fra ruteren din som vil ta for seg de trådløse frekvensene, finne hvor forstyrrelsene ligger, og automatisk forsøke å flytte dine signaler bort i fra disse. 

 

Kom i gang med Min Side Appen!