Fakturatype og betalingsmetode

Du velger selv hvordan du ønsker å få tilsendt faktura fra oss

Sist oppdatert 3. august

Du velger selv hvordan du ønsker å få tilsendt faktura fra oss, og også hvordan du vil betale fakturaen. Her finner du mer informasjon og oversikt over de ulike fakturatypene som vi tilbyr, og hvilke betalingsmetoder som er tilgjengelig.

 

Kundeservice kan hjelpe deg med å endre mellom e-postfaktura eller postfaktura. For å endre til eFaktura så må du inn i egen nettbank og gi aksept for Alltid eFaktura.

 

Fakturatype

Vi tilbyr tre ulike fakturatyper som du kan velge mellom:

  • Faktura på e-post
  • Papirfaktura
  • eFaktura

 

Her finner du mer informasjon om de ulike fakturatypene som vi tilbyr:

eFaktura

Det er gratis å bruke eFaktura og du får fakturaen rett inn i nettbanken. Da godkjenner du enkelt betalingen uten å måtte taste inn beløp, KID og kontonummer.

 

Hvordan endrer jeg til eFaktura?

For å få eFaktura fra oss så må du velge Alltid eFaktura/Ja takk til alle i nettbanken eller betalingsflaten som du bruker. Etter at du har gitt aksept for eFaktura i nettbanken så vil neste faktura komme som eFaktura.

 

Har du gitt aksept for eFaktura, men mottar ikke eFaktura fra oss?

Da kan det være at navn eller kontaktinformasjon ikke stemmer. Vi sender nemlig eFaktura basert på navn og kontaktinformasjon, og den må stemme med det som du har registrert i nettbanken din.

Vi anbefaler at du gjør følgende:

  • Sjekk at kontaktinformasjonen som er registrert hos oss stemmer overens med kontaktinformasjonen i nettbanken din - du kan se og endre e-postadressen som vi har registrert inne på MinSide.
  • Ta kontakt med kundeservice via MinSide på nett eller i appen dersom du opplever problemer med å motta eFaktura.

 

Hvordan slår jeg av eFaktura fra dere?

Dersom du vil avslutte eFaktura så må du gjøre dette via nettbanken eller betalingsflaten. Du kan reservere deg mot enkelte utstedere av eFaktura i nettbanken din. Du finner mer informasjon om eFaktura på eFaktura.no.

 

Faktura på e-post

Det er gratis å få fakturaen på e-post. Fakturaen sender vi til deg som en pdf-fil.

 

Hvordan endrer jeg fakturatype?

Du kan endre fakturatype mellom e-post og post ved å ta kontakt med kundeservice via chat på MinSide på nett, eller i appen. Du kan også ta kontakt med kundeservice på telefon 98707979 og velge tastevalg for faktura.

 

Papirfaktura

Papirfaktura sender vi til postkassen din, og det kommer et fakturagebyr for hver faktura som blir produsert. Her finner du prisoversikt for fakturagebyr.

 

Hvordan endrer jeg fakturatype?

Du kan endre fakturatype mellom e-post og post ved å ta kontakt med kundeservice via chat på MinSide på nett, eller i appen. Du kan også ta kontakt med kundeservice på telefon 98707979 og velge tastevalg for faktura.

 
 
 

 

Betalingsmetoder

I tillegg til å velge fakturatype så finnes det også forskjellige betalingsmetoder for hvordan du kan betale fakturaen som du får fra oss.

 

Her finner du mer informasjon om de ulike betalingsmetodene som vi tilbyr:

Avtalegiro

AvtaleGiro er en løsning hos banken din, som gjør at fakturabeløpet trekkes automatisk fra kontoen din ved forfall. AvtaleGiro har ingen kostnad for deg.

 

Du kan kombinere AvtaleGiro med hvilken som helst fakturatype, men å opprette en AvtaleGiro-avtale endrer ikke automatisk på hvilken fakturatype som vi sender til deg.

 

Når du har AvtaleGiro, men har valgt "Ønsker ikke forhåndsvarsling" så vil du kunne hente ut fakturaen på MinSide på nett eller i appen.

 

Fordeler med AvtaleGiro

  • Banken ordner betalingen for deg og sikrer at den går til forfallsdato
  • Du unngår purringer på grunn av sen innbetaling
  • Banken din varsler deg i forkant av betalingen
  • Du kan enkelt stoppe betaling før forfallsdato
  • Du har alltid full oversikt og kontroll med konto, via nettbank og kontoutskrift

 

Hvordan oppretter jeg AvtaleGiro?

Når du betaler faktura fra oss så kan du opprette AvtaleGiro i nettbanken din. Du får beskjed fra banken din når avtalen trer i kraft, og fakturabeløpet vil deretter bli trukket automatisk. Det vil også stå på fakturaen fra oss at beløpet blir trukket som AvtaleGiro.

 

Hvordan setter jeg beløpsgrense for AvtaleGiro?

Beløpsgrense setter du i nettbanken din. Du velger selv beløpsgrensen som trekkes på AvtaleGiro. Dersom fakturaen er på et høyere beløp enn det du har satt i grense så vil ikke banken trekke beløpet. Banken sender normalt sett varsel dersom dette skjer.

 

Hvorfor får jeg fortsatt papirfaktura med fakturagebyr, selv om jeg har opprettet AvtaleGiro?

Når du oppretter en AvtaleGiro så endrer ikke det automatisk fakturatypen som vi sender til deg. Du vil fremdeles få tilsendt fakturaen på samme måte som tidligere, men det vil stå på fakturaen at beløpet blir trukket som AvtaleGiro.

 

Du kan endre fakturatype mellom e-post og post ved å ta kontakt med kundesenteret vårt via chat på MinSide på nett, eller i appen. Du kan også ta kontakt med kundeservice via telefon 98707979 og velge tastevalg for faktura. Endring til eFaktura gjør du i din egen nettbank.

 

Du kan lese mer om AvtaleGiro på Avtalegiro.no.

 

Vipps

Du kan betale fakturaen din med Vipps via "Betal med Vipps"-knappen på Minside, eller ved å aktivere "Alltid Vipps eFaktura" i Vipps-appen din. Du finner mer informasjon om hvordan du aktiverer eFaktura i Vipps-appen her.

 

Hvordan slår jeg av faktura i Vipps?

Du kan slå av faktura i Vipps-appen under "Betalingsvalg".

 
 
 

 

Har du spørsmål om en faktura som du har fått?

Vi har laget en enkel veileder for hvordan du leser fakturaen som vi sender, og mer informasjon om de ulike kostnadene som er på faktura.

 

Se fakturaforklaring her https://hjelp.nextgentel.no/no_NO/faktura/fakturaforklaring