Fakturaforklaring

Her finner du svar på de fleste spørsmål om faktura og hvilke tjenester som vi fakturerer for.

Sist oppdatert 5. august

Fakturaen som vi sender ut vil se litt forskjellig ut basert på hvilke tjenester som du har fra oss. Fakturaen vi sender vil alltid vise totalbeløp, fakturadato og informasjon som kundenummer, forfallsdato og KID- og kontonummer.

 

Spørsmål om din første faktura?

Har du fått din første faktura fra oss? Her finner du nyttig informasjon om den første fakturaen som vi sender ut.

 

 

 

Slik leser du fakturaen fra oss

Det er ikke alltid like enkelt å forstå innholdet på fakturaen som man får. Her har vi laget en liten forklaring på hvor du finner informasjon på fakturaen, og ser hvilke tjenester som du betaler for.

 

Se eksempel på én faktura

Trykk på sidenummeret for å gå til side 1 eller 2 av fakturaen.

 

Side 1

1653033218525-1649077893855-1649077893855 (1).png

 

Side 2

1653033063876-1649077876061-1649077876061 (1).png

 
 
 

 

 

Ofte stilte spørsmål om faktura

Hvorfor gjelder fakturaen for en lengre periode?

Den første fakturaen som vi sender til deg vil gjelde fra tjenesten ble levert, og til og med neste fakturaperiode.

 

Vi kan ta et eksempel:

Dersom du får levert fiber av oss den 10.08 så vil fakturaen gjelde fra 10.08 og til og med 30.09, som er ut neste fakturaperiode.

På fakturaen så vil det se sånn ut:

Fiber 100/100 - 10.08-31.08

Fiber 100/100 - 01.09-30.09

 

Du kan lese mer om din første faktura her

 
 

Hvordan endrer jeg forfallsdato?

Hos oss kan du velge mellom forfallsdato den 15, 20, eller 25 hver måned. Dersom du ikke har valgt en av disse forfallsdatoene så vil faktura automatisk ha forfall mellom 10 - 14 hver måned.

 

For å endre forfallsdato kan du kontakte kundervice via chat på MinSide eller på telefon 98707979 og velge tastevalg for faktura.

 
 

Kan jeg utsette faktura?

Dersom du tar kontakt med fakturaavdelingen vår før forfallsdato på fakturaen, så kan de hjelpe deg med en utsettelse.

 

Du kan komme i kontakt med fakturaavdelingen vår via chat på MinSide eller på telefon 98707979 og velge tastevalg for faktura.

 

Hva gjør jeg om jeg har fått inkasso fra Kredinor?

Dersom du har fått en betalingsoppfordring fra Kredinor, så må du kontakte Kredinor på telefon 21609200. Du kan også logge deg inn på Min side hos Kredinor her.

 

Tjenesten min er stengt, hva gjør jeg?

Når hverken faktura eller purring blir betalt innen forfallsdato så blir fakturaen sent til Kredinor. Dersom inkasso fra Kredinor ikke blir betalt så stenges tjenesten.

 

For å gjenåpne tjenesten så må utestående betales hos Kredinor. Du kan kontakte Kredinor på telefon 21609200 for å finne en løsning.

 

 

Hva betyr kreditnota og justering?

Kreditnota

Kreditnota er det motsatte av faktura og blir produsert når vi skal korrigere én faktura.
 

Når det blir produsert én kreditnota så krediterer vi et beløp. Kreditnota vil bli ført mot utestående faktura, og dersom det er et tilgodebeløp så utbetaler vi det automatisk til kontoen som vi tidligere har mottatt innbetaling fra deg på.

 

  • Dersom du har utestående saldo (ubetalt beløp) så kan beløpet på kreditnota trekkes fra ved innbetaling. Innbetaling gjør du med samme kontonummer og KID-nummer som står på fakturaen
  • Dersom din saldo er i 0 så vil vi automatisk utbetale tilgodebeløpet til deg


Justering

En justering er et negativt beløp som kommer som en minuspost på din faktura.

 

Får jeg refusjon?

Opplever du at bredbåndet fra oss ikke fungerer så er det viktig at du melder fra til oss så snart som mulig slik at vi kan sette i gang tiltak for å rette opp i problemet.

 

Du kan selv melde inn feil til oss via MinSide på nett eller i appen, eller ta kontakt med kundeservice på telefon 98707979.

 

Vi gir refusjon for tjenesten fra feil er meldt inn til oss og frem til feilen er rettet.

 

Kan jeg dele abonnement på flere fakturaer?

Om du har flere abonnement på samme kundenummer så blir disse fakturert på samme faktura. Vi kan ikke sende én faktura for hvert abonnement. 

 

På fakturaen fra oss så blir de ulike abonnementene dine delt opp utifra hvilken adresse de er registrert på. På den måten får du en enkel oversikt over hva du betaler for de ulike abonnementene dine.

 

Jeg har avtale gjennom borettslag/sameie

Dersom du har abonnement på bredbånd som er inkludert i kollektiv avtale i borettslag/sameie så får borettslaget/sameiet faktura fra oss og du betaler for bredbånd gjennom felleskostnader eller lignende.

 

Dersom du har en høyere hastighet eller andre tilleggstjenester utover kollektiv avtale, så mottar du faktura fra oss på dette.

 

Jeg betaler gjennom felleskostnader, men jeg trenger fakturakopi

Dersom du trenger en fakturakopi eller bekreftelse på hva bredbånd koster så kan du kontakte styret eller din kontaktperson i borettslaget/sameiet.

 

Hvordan fungerer eFaktura 2.0?

eFaktura 2.0 er en ny versjon av eFaktura der bankene har blitt enig om å forenkle hvordan de sender og mottar eFaktura.

 

Du kan lese mer om eFaktura her

 
 

Jeg har bestilt TV-pakke gjennom dere, sendes faktura fra NextGenTel?

Dersom du har bestilt TV-pakke fra RiksTV gjennom oss så sendes faktura for TV direkte fra RiksTV.

 
 

 

 

Ulike kostnader på faktura

Linjeleie

Alle som har tjenester på telenettet må betale en avgift for å bruke nettet. Hos oss så heter denne avgiften linjeleie. Avgiften dekker nødvendig vedlikehold på telenettet.

 

Når du har telefoni på telenettet så blir avgiften fakturert av leverandøren din av fasttelefoni. Dersom du ikke har telefoni over telenettet så blir avgiften fakturert av bredbåndsleverandøren. Her finner du prislisten for våre tjenester.

 

Leie av utstyr

Med bredbåndsabonnement hos oss kan du velge mellom å bruke ditt eget utstyr eller leie ruter/mesh-system fra oss. Utstyret har en fast månedlig kostnad som du kan se på fakturaen.


Kan jeg bruke min egen ruter?

Ja, du velger selv hvilket utstyr som du ønsker å bruke - enten det er din egen ruter, eller utstyr fra oss. Dersom du opplever feil med egeg utstyr, så er det viktig å være klar over at vi kun kan feilsøke på utstyr som er levert av oss.

 

Kan jeg kjøpe utstyr fra NextGenTel?

Nei. Utstyret fra oss er kun til leie. Du kan kjøpe mesh-system i nettbutikken vår NextShop her.


Hva gjør jeg med utstyret når det ikke skal brukes lenger?

Ved bytte av ruter (Inteno DG200 eller Genexis ED500) eller mesh-system, og ved avslutning av et abonnement, skal utstyret i retur til oss. Dersom ikke utstyret blir returnert vil du bli fakturert for utstyrets verdi. Du finner mer informasjon om retur av utstyr her.

 

Gebyr

Innimellom hender det at det dukker opp en ekstra post på fakturaen, og det er ikke alltid like lett å forstå hvorfor.

Her finner du en komplett oversikt over alle gebyrer.