Ofte stilte spørsmål om trådløst bredbånd

Her finner du svar på de fleste spørsmål om trådløst bredbånd.

Sist oppdatert 21. september

Trådløst bredbånd, også kalt Fixed Wireless Access (FWA), leverer vi over mobilnettet til Telia på 4G eller 5G. I motsetning til fiber, kreves det ingen graving og kabling med trådløst bredbånd. Men du vil få en antenne montert utendørs. Her finner du oversikt over alle abonnement og priser.

 

Bestilling

Koster etableringen noe?

Ja det er en kostnad for etablering av trådløst bredbånd. Prisen varierer fra hvilken utendørsantenne og teknologi (4G/5G) som bestilles. Du kan lese mer om etableringsgebyr her.

 
 

Er det etablering dersom det allerede er trådløst Bredbånd og antenne på adressen?

Nei, dersom det allerede er montert antenne fra oss på adressen du flytter til er det ingen etableringskostnader.

 
 

Kan jeg kjøpe to antenner og flytte SIM-kortet mellom de to?

Nei, SIM-kortet er knyttet til lokasjonen det er installert på. I dette tilfellet må man derfor ha to abonnement.

 
 

Hvor lang leveringstid er det?

Normal leveringstid er 3-4 uker fra bestillingsdato. Leveringstiden avhenger av tilgjengelige montører i ditt område. Du får informasjon om dette direkte fra Inselo som er montørselskap.

 
 

Hvor mye data får jeg?

Selv om trådløst bredbånd bruker mobilnettet for å sende trafikken til og fra internett så trenger du ikke være redd for å bruke opp datakvoten din. Vi gir deg nemlig 2 TB (terabyte) som du kan bruke hver måned. Det tilsvarer 2000 GB (gigabyte), eller rundt 100 ganger mer enn en vanlig datapakke i mobilabonnementet.

 
 


Installasjon

Krever antennen fri sikt rundt boligen?

For best kvalitet må det være fri sikt i retning mot basestasjonen. Montøren fra Inselo vi sikre dette så godt som mulig. Fri sikt er alltid å foretrekke, men ikke et krav. Alle radiobaserte signaler vil og kan påvirkes av vær og vind.

Med trådløst bredbånd får du en dedikert antenne som har vesentlig bedre mottakersensitivitet enn en mobil. Men radioskygger fra spesielt nye stål og betong bygg eller høye fjell vil alltid være en utfordring.

 
 

Hva må jeg tenke på før installasjon?

En standard montering forutsetter naturligvis at det ikke foreligger noen spesielle krav til føring av kabler i vegger. Det er viktig å sjekke om det er noen spesielle krav for din bolig. Dersom det er tilfelle er det ditt ansvar at føringsveier er klare når installasjonen skal gjøres. Eksempler på hus med spesielle krav er passive hus (TEK 10 og TEK 17) og vernede hus.
 

Ønsker du at ruteren inne i huset skal plasseres et annet sted enn der utendørsantennen plasseres, er det mulig å avtale dette direkte med montøren. Dette er utenfor det vi anser å være en standard montering og vil medføre en ekstra kostnad.

 
 

Hvem installerer?

Vi har et samarbeid med Inselo Installasjon på trådløst bredbånd. Dersom du har spørsmål knyttet til installasjonen eller ønsker endre avtale, kan du kontakte Inselo per telefon 23 96 63 41. Benytt ditt navn og din adresse som referanse.

 
 

Må jeg være hjemme under installasjonen?

Ja, montøren er avhengig av at du er hjemme når trådløst bredbånd skal installeres. Det skal borres gjennom vegg og montør må derfor ha tilgang til husstanden.

 
 

Hvordan ser uttaket ut inne i huset?

Montør må borre hull for å få nettverkskabel fra antenne inn i boligen. Montør har med veggplate med nettverkskontakt i sin arbeidsbil som er mulig å kjøpe. Dette er noe montør fakturerer deg direkte for.

 
 

Hva gjør montøren?

Montør benytter et 13 mm borr for å komme seg gjennom vegg der vil kabelen bli strukket ut via. Hvis det foreligger eksisterende rør som kan benyttes vil montør etterstreber å bruke dette. Forutsetningen er at røret er på riktig side av huset i forhold til der antennen må henge.

 
 

Hvordan kobler jeg opp?

For hjelp til oppkobling finner du en oversikt her.

 
 


Bruk

Hva skjer når 2 TB er brukt opp?

Dersom datakvoten på 2 TB blir brukt opp så settes hastigheten ned til 5 Mbps ut måneden. Du betaler ikke noe ekstra for datakvoten som du bruker utover det som er inkludert, men hastigheten blir altså lavere.

 
 

Fungerer SIM-kortet i en 4G-miniruter?

Nei. Trådløst bredbånd er knyttet til lokasjonen den er installert på, og tjenesten blir aktivert på avtalt adresse med utstyret fra oss.

 
 

Kan signalet bli påvirket av storm og snø?

Ja, alt som er mellom utendørsantennen og basestasjonen vil potensielt kunne påvirke signalkvaliteten. Dette inkluderer kraftig regn og snøfall.

 
 

Blir trådløst bredbånd påvirket av lengden mellom antenne og ruter?

Minimalt. Antenne og ruter kobles via ethernetkabel. Avstanden kan være opp til 88 meter.

 
 

Kan jeg ha TV fra andre leverandører ver dette nettet?

Ja, så lenge det ikke er en annen IPTV-leverandør.

 
 

Fungerer mesh-system og andre wifi-extendere?

Ja, mesh-system fungerer med trådløst bredbånd. Du kan lese mer om mesh-system her.

 
 

Er det mulig å spille på trådløst bredbånd?

Det er mulig å spille online på trådløst bredbånd, men på 4G-nettet så vil det være en varierende forsinkelse (latency). Det gjør at vi ikke anbefaler fps-spilling på 4G-nettet. På 5G-nettet så vil fps-spilling fungere bra, og forsinkelsen på signalet er vesentlig kortere.

Mobilnettet som vi leverer på har blitt kåret til Norges beste 5G-nett for spilling. Det kan du lese mer om her.

 
 

 

Ditt kundeforhold

Er det mulig å flytte med seg abonnementet?

Dersom du flytter så blir det ny etableringskostnad for trådløst bredbånd dersom det ikke er installert utendørsantenne fra oss tidligere på ny adresse. Etableringskostnaden avhenger av om det blir bestilt 4G eller 5G, samt hvilket utstyr som velges.

 
 

Kan jeg bruke samme ruteren som på kobber?

Alle rutere som fungerer på fiber, vil også gjøre det på trådløst bredbånd. De eldste DSL-ruterne (telenettet) vil vi i mange tilfeller bli byttet til en ny modell. Har du for eksempel en Inteno x5658 eller en Technicolor 788ivn så vil du trenge en ny ruter.

 
 

Hvem eier antennen?

Antennen eies av NextGenTel og skal stå igjen i bolig til ny eier dersom du bestemmer deg for å flytte.

 

Det er selvsagt rom for å klatre opp, koble ned utstyr, tette hullet i veggen og returnere antenne til oss, men det beste vil være å la den henge. Bestemmer du deg likevel for å ta en klatretur er det viktig at antennen blir returnert til oss. Informasjon om hvor og hvordan dette gjøres finner du her.