WiFi-utstyr fra NextGenTel

Kom i gang raskt og enkelt

Som NextGenTel-kunde står du alltid fritt til å benytte eget WiFi-utstyr som ikke har en opperatørlås. Hvis du er usiker på om utstyret ditt har en operatørlås på seg klikk her. 

 

Under finner du en fullstendig liste over WiFi-utstyret vi leverer i dag🛜

 

 

Bruker du eget WiFi-utstyr?

Hvis du har egen ruter, mesh-system eller WiFi-ekstendere vil det selvsagt fungere med oss🌍 Når du bytter internettleverandør vil du få en ny IP-adresse, så ta gjerne en omstart av WiFi-utstyret ditt første dagen.

 

 

 

 

Lær hvor raskt og enkelt du kommer i gang med TP-Link Deco X55.

 

Kom i gang

Huskeliste før du starter:

- Du trenger en mobil med iOS 14 eller nyere, eller Android 12 eller nyere.

- Du må slå av strømsparingsmodus på mobilen din

 

Jeg er klar til å starte!

 
 

TP-Link Deco-appen finner du i App Store og Google Play Store. Appen er gratis å laste ned, og du trenger den for å sette opp Deco-systemet.

 

Du kan skanne QR-koden med mobilkamera for å finne Deco-appen i din appbutikk.

 

Trykk på Neste steg når du har lastet ned appen.

Neste steg

 
 

Åpne appen og logg inn, eller lag ny konto dersom du ikke har det fra før.

For å lage konto trykker du på Opprett en TP-Link-ID og fyller inn nødvendig informasjon.

 

Trykk på Neste steg når du har opprettet konto, og logget inn.

Neste steg

 
 

3. Velg Deco-modell

I Deco-appen trykker du på Kom i gang, og velger Deco X55/X55 Pro som Deco-modell. Du kan også bruke bildeskanneren ved å trykke på ikonet oppe til høyre på skjermen. Med bildeskanneren kan du legge til din Deco-boks ved å rette kameraet mot undersiden av Deco-boksen.

 

Trykk på Neste steg når du har valgt Deco X55/X55 Pro som Deco-modell.

Neste steg

 
 

4. Pakk ut innholdet i esken

Dersom du har flere Deco-bokser du skal sette opp trenger du kun én boks for å sette opp nettet. Ekstra bokser legger du til enkelt etter at du er ferdig med denne veilederen.

 

Du trenger også én strømkabel, og én nettverkskabel.

 

Når du har funnet frem én Deco-boks, strømkabel og nettverkskabel kan du trykke på Neste steg.

Neste steg

 
 

5. Koble til Deco-boksen

For at du skal få riktig fremgangsmåte må du velge om du har internett over fiber, eller antenne på Trådløst Bredbånd.

 

Jeg har fiber

 

Jeg har Trådløst Bredbånd

 
 

5. Koble til Deco på fiber

Plasser Deco-boksen i nærheten av fiberboksen som er installert hjemme hos deg. Fiberboksen er der fiberen kommer inn, og denne boksen er vanligvis installert på veggen i boligen.

 

Dersom du har bredbåndsruter eller annet mesh-system koblet til fra før bør du koble det vekk når du skal koble til ditt nye Deco-system.

 

Begynn med å koble til strømkabel i Deco-boksen, og i et strømuttak.

 

Finn frem nettverkskabelen og koble den til i en av LAN-portene på baksiden av Deco-boksen. Alle LAN-portene er like, så du velger selv hvilken du bruker. Koble den andre enden av nettverkskabelen i LAN1, eller LAN, på fiberboksen.

Nå vil Deco-boksen lyse stabilt gult i 2-3 minutter. I mellomtiden kan du gå videre ved å trykke på Neste steg.

Neste steg

 
 

6. Slå på Bluetooth på mobilen

Mens du venter på at Deco-boksen starter opp bør du sjekke at Bluetooth er aktivert på mobilen din, og tillat Deco-appen tilgang til posisjonen din dersom du blir bedt om det.

 

Vent til Deco-boksen blinker blått før du trykker på Neste steg.

Neste steg

 
 

7. Koble til Deco

Når Deco-boksen pulserer blått skal du få opp spørsmålet “Vil du koble til enheten?” i Deco-appen. Trykk på Koble til og vent til boksen har koblet seg til Deco-appen.

 

I neste steg velger du hvor Deco-boksen er plassert i boligen din. Deretter vil Deco-appen søke etter nettverksforbindelse.

Neste steg

 
 

8. Velg internettinstillinger

I Deco-appen vil du få opp valg av internettinstillinger.

 

Vi anbefaler at du bruker standardinnstillingene som er:

Internett-tilkoblingstype: Dynamisk IP

IPTV/VLAN-innstillinger: AV

 

Trykk på Neste steg for å gå videre.

Neste steg

 
 

9. Velg ditt WiFi-navn og passord

Nå kan du velge hva ditt nye WiFi-nett skal hete. Du må bruke minst 8 tegn i passordet du velger.

 

Trykk på Neste steg for å gå videre.

Neste steg

 
 

10. Koble til WiFi

Nå kan du koble til mobil og andre enheter til ditt nye WiFi-nett. Se Vanlige spørsmål litt nedenfor her dersom du opplever problemer med boksen.

 

Har du flere Deco-bokser som skal kobles til?

Ja, jeg har flere Deco-bokser

 
 
 

11. Koble til flere Deco-bokser

Slik kobler du til flere Deco X55-bokser:

  1. Gå inn i Deco-appen og trykk på + oppe i høyre hjørne.
  2. Trykk på Legg til en avledningsenhet.
  3. Følg veiledningen i Deco-appen, og koble til strømkabelen i Deco-boksen du skal koble til. Velg neste steg i appen og la appen søke etter Deco-boksen.

 

Dersom du har flere bokser som skal kobles til gjentar du stegene på nytt.

 
 
 
 
 
 

5. Koble til Deco på Trådløst Bredbånd

Plasser Deco-boksen i nærheten av POE-adapteret som er installert hjemme hos deg. POE-adapteret gir strøm videre til antennen du har hjemme hos deg, og er normalt sett plassert i nærheten av antennen.

 

Dersom du har bredbåndsruter eller annet mesh-system koblet til fra før bør dette kobles vekk når du skal koble til ditt nye Deco-system.

 

Begynn med å koble til strømkabel i Deco-boksen, og i et strømuttak.

 

Finn frem nettverkskabelen og koble den til i en av LAN-portene på baksiden av Deco-boksen. Alle LAN-portene er like, så du velger selv hvilken du bruker. Koble den andre enden av nettverkskabelen i LAN på POE-adapteret.

Nå vil Deco-boksen lyse stabilt gult i 2-3 minutter. I mellomtiden kan du gå videre ved å trykke på Neste steg.

Neste steg

 
 

6. Slå på Bluetooth på mobilen

Mens du venter på at Deco-boksen starter opp bør du sjekke at Bluetooth er aktivert på mobilen din, og tillatt Deco-appen tilgang til posisjonen din dersom du blir bedt om det.

 

Vent til Deco-boksen blinker blått før du trykker på Neste steg.

Neste steg

 
 

7. Koble til Deco

Når Deco-boksen pulserer blått skal du få opp spørsmålet “Vil du koble til enheten?” i Deco-appen. Trykk på Koble til og vent til boksen har koblet seg til Deco-appen.

 

I neste steg velger du hvor Deco-boksen er plassert i boligen din. Deretter vil Deco-appen søke etter nettverksforbindelse.

 

Når du har valgt plassering av Deco-boksen kan du trykke på Neste steg.

Neste steg

 
 

8. Velg internettinstillinger

I Deco-appen vil du få opp valg av internettinstillinger.

 

Vi anbefaler at du bruker standardinnstillingene som er:

Internett-tilkoblingstype: Dynamisk IP

IPTV/VLAN-innstillinger: AV

 

Trykk på Neste steg for å gå videre.

Neste steg

 
 

9. Velg ditt WiFi-navn og passord

Nå kan du velge hva ditt nye WiFi-nett skal hete. Du må bruke minst 8 tegn i passordet du velger.

 

Trykk på Neste steg for å gå videre.

Neste steg

 
 

10. Koble til WiFi

Nå kan du koble til mobil og andre enheter til ditt nye WiFi-nett. Se Vanlige spørsmål litt nedenfor her dersom du opplever problemer med boksen.

 

Har du flere Deco-bokser som skal kobles til?

Neste steg

 
 

11. Koble til flere Deco-bokser

Slik kobler du til flere Deco X55-bokser:

  1. Gå inn i Deco-appen og trykk på + oppe i høyre hjørne.
  2. Trykk på Legg til en avledningsenhet.
  3. Følg veiledningen i Deco-appen, og koble til strømkabelen i Deco-boksen du skal koble til. Velg neste steg i appen og la appen søke etter Deco-boksen.

 

Dersom du har flere bokser som skal kobles til gjentar du stegene på nytt.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Vanlige spørsmål

Hva gjør jeg når boksen lyser rødt og appen sier “Kunne ikke koble til internett”?

Når Deco lyser rødt og Deco-appen sier “Kunne ikke koble til internett” kan du løse det på følgende måte:

  1. Ta ut strømkabelen til Deco-boksen og vent fem sekunder.
  2. Koble tilbake strømkabelen.
  3. La Deco-boksen stå i 2-3 minutter og trykk på Prøv en gang til i Deco-appen.
  4. Følg videre instruksjoner i Deco-appen.
 
 

Hva gjør jeg når boksen blinker blått?

Når Deco blinker blått er boksen skal til å settes opp. For å sette opp boksen bruker du TP-Link Deco-appen. Les mer om hvordan du kommer i gang med TP-Link Deco her.

 
 

Hva betyr lampene på boksen?

 

 
 

 

 
 

 

 

 

Les mer om: Heimgard Smart Mesh

Heimgard Smart Mesh

Heimgard - Omni smart mesh

Med Heimgard smart mesh har du mulighet til å skape ett dual band nettverk i hele boligen, med en teoretisk maks hastighet på 1800 Mbps mellom enhetene på det trådløse nettverket. Løsningen er enkel å sette opp, og administrere i Heimgard Connect appen for iOS og Android.

Med en integrert ZigBee hub, kan du også kontrollere dine smarthjem-enheter. Systemet er kompatibelt med over 2000 smarte dingser og tjenester fra ulike merker.

Alle kompatible produkter
 

Bygg ditt optimale hjemmenettverk

Med heimgard Smart mesh, vil du ha mulighet til å bygge ut nettverket dersom du har behov for dette. Du kan koble sammen opp til tre mesh-bokser som sammen vil kunne dekke dine behov.

 

Tekniske spesifikasjoner

Spesifikasjoner

Wifi-standard
Wifi 6 | 2,4 GHz / 5 GHZ | AX1800
(802.11b/g/n/ax)

Innebygget switch (LAN-porter)
2 x 1000 Mbps WAN/LAN-porter

Teknologi
Fiber | Trådløs Bredbånd | Mesh-system

Strømtilførsel
12 V / 1,5 A

Utvendige mål
11 x 11 x 11 cm

Smarthjemkontroll
Google Assistant

Smarthusteknologi
ZigBee 3.0

 
 

Lampestatus

Grønn Alt er OK
Blinker grønt Boksen starter opp og kobler seg til nettet
Blå Boksen er klar til å pares
Blinker blått Parer eller oppgraderer
Rød Boksen er ikke koblet til nett, eller det er én feil. Sjekk i Heimgard Connect-appen for å få mer informasjon om hva som er feil, og hjelp til hvordan feilen kan løses.
Blinker rødt Boksen har dårlig signal og det er anbefalt å flytte boksen nærmere de andre boksene (gjelder kun dersom du har flere Smart Mesh-bokser)
 
 

 

 

Hvordan kobler jeg til Heimgard?

Velg om du har internett over fiber eller Trådløst Bredbånd for å se riktig fremgangsmåte for hvordan du kobler opp Heimgard Smart Mesh.

Fiber

Du er straks i gang med å koble opp ditt nye mesh-system fra Heimgard. Når du kobler opp Heimgard Smart Mesh så vil du miste WiFi i en kort periode på utstyret du har koblet opp fra før.

Når du åpner esken finner du:

- 1 Heimgard mesh-boks

- 1 nettverkskabel

- 1 strømadapter

- 1 hurtigstartguide

 

Neste steg

 
 

Du kan selv velge om du vil bruke Heimgard Connect-appen, eller å sette opp boksene uten appen.

 

Du finner Heimgard Connect for iPhone her

Du finner Heimgard Connect for Android her

 

Dersom du ikke vil bruke appen kan du gå videre til neste steg med en gang. Dersom du bruker appen så vil appen veilede deg gjennom oppkoblingen.

 

Neste steg

 
 

Koble til én nettverkskabel fra LAN-port på media converteren og inn i WAN (port 4 på tegningen) på Heimgard-boksen.

 

Neste steg

 
 

Koble til strømkabel i strøminngang (port 6 på tegningen) på Heimgard-boksen.

 

Neste steg

 
 

Heimgard-boksen vil nå blinke grønt frem til den er klar til bruk. Boksen henter nyeste programvare, og vil lyse stabilt grønt når den er klar til bruk.

 

I mellomtiden kan du kikke nærmere i Heimgard Connect-appen og gjøre deg kjent med den.

 

Dette betyr de ulike lampene på boksen:

Grønn Alt er OK
Blinker grønt Boksen starter opp og kobler seg til nettet
Blå Boksen er klar til å pares
Blinker blått Parer eller oppgraderer
Rød Boksen er ikke koblet til nett, eller det er én feil. Sjekk i Heimgard Connect-appen for å få mer informasjon om hva som er feil, og hjelp til hvordan feilen kan løses.
Blinker rødt Boksen har dårlig signal og det er anbefalt å flytte boksen nærmere de andre boksene (gjelder kun dersom du har flere Smart Mesh-bokser)
 
 
 
 
 

 

 
 

Trådløst bredbånd

Du er straks i gang med å koble opp ditt nye /m fra Heimgard. Når du kobler opp Heimgard Smart Mesh så vil du miste WiFi i en kort periode på utstyret du har koblet opp fra før.

Når du åpner esken finner du:

- 1 Heimgard mesh-boks

- 1 nettverkskabel

- 1 strømadapter

- 1 hurtigstartguide

 

Neste steg

 
 

Du kan selv velge om du vil bruke Heimgard Connect-appen, eller å sette opp boksene uten appen.

 

Du finner Heimgard Connect for iPhone her

Du finner Heimgard Connect for Android her

 

Dersom du ikke vil bruke appen kan du gå videre til neste steg med en gang. Dersom du bruker appen så vil appen veilede deg gjennom oppkoblingen.

 

Neste steg

 
 

Koble til én nettverkskabel fra LAN-port på media converteren og inn i WAN (port 4 på tegningen) på Heimgard-boksen.

 

Neste steg

 
 

Koble til strømkabel i strøminngang (port 6 på tegningen) på Heimgard-boksen.

 

Neste steg

 
 

Heimgard-boksen vil nå blinke grønt frem til den er klar til bruk. Boksen henter nyeste programvare, og vil lyse stabilt grønt når den er klar til bruk.

 

I mellomtiden kan du kikke nærmere i Heimgard Connect-appen og gjøre deg kjent med den.

 

Dette betyr de ulike lampene på boksen:

Grønn Alt er OK
Blinker grønt Boksen starter opp og kobler seg til nettet
Blå Boksen er klar til å pares
Blinker blått Parer eller oppgraderer
Rød Boksen er ikke koblet til nett, eller det er én feil. Sjekk i Heimgard Connect-appen for å få mer informasjon om hva som er feil, og hjelp til hvordan feilen kan løses.
Blinker rødt Boksen har dårlig signal og det er anbefalt å flytte boksen nærmere de andre boksene (gjelder kun dersom du har flere Smart Mesh-bokser)
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Opplever du problemer?

Hvilket problem opplever du med Smart Mesh?

 

Boksen lyser rødt

 

Boksen blinker grønt

 

Boksen blinker rødt

 

Appen ber meg koble til modem

 

QR-koden i appen fungerer ikke

 

Jeg får ikke wifi fra Heimgard-boksen

 

Smart-produktet mitt får ikke koblet til

 
 

Feil har oppstått

Det betyr at det er en feil eller at boksen ikke har nett. Vi anbefaler at du sjekker i Heimgard Connect-appen for å få mer informasjon om hva som er feil, og hjelp til hvordan feilen kan løses.

 

Du finner Heimgard Connect for iPhone her

Du finner Heimgard Connect for Android her

 

 

Starter opp

Det betyr at Heimgard-boksen starter opp. Det kan ta noen minutter før Heimgard-boksen lyser stabilt grønn og er klar til bruk.

Svakt signal

Det betyr at boksen har svakt signal. Vi anbefaler at du flytter boksen for at den skal få bedre signal.

Koble Heimgard Smart Mesh direkte

Når du kobler til Heimgard Smart Mesh for første gang så vil du bli bedt om å koble Wi-Fi-noden Mesh til internett-modemet ditt. Du trenger ikke et modem for at Heimgard Smart Mesh skal fungere.

Dersom du har fiber så kobler du Heimgard-boksen direkte til i media converteren som er installert på veggen.

Dersom du har trådløst bredbånd så kobler du Heimgard-boksen direkte til strømadapteren som hører til antennen.

Bruk passord på undersiden

Dersom det ikke fungerer å skanne QR-koden så anbefaler vi at du går til telefoninnstillingene og kobler til wifi-nettverket som står på undersiden av Heimgard-boksen.

 

Finn riktig wifi-navn i telefonnnstillingene, og bruk passordet for å logge deg på.

Start boksen på nytt

Dersom du ikke får opp wifi-nettet når du har startet boksen for første gang så anbefaler vi at du tar en omstart av boksen. Ta ut strømkabelen i minst to sekunder før du kobler tilbake strømkabelen.

Lag et separat WiFi-nett

Dersom du opplever at for eksempel robotstøvsuger eller andre smarthus-produkter ikke får koblet til så anbefaler vi at du lager et separat wifi-nett for disse produktene. Det kan du gjøre inne i Heimgard Connect-appen ved å gå til Mine Wi-Fi-nettverk > trykk på + > Opprett et nytt Wi-Fi-nettverk.

 

Du finner Heimgard Connect for iPhone her

Du finner Heimgard Connect for Android her

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Accordion Body

 
 

 

 

 

 

Les mer om: Genexis Pure ED500

Kom i gang med Genexis Pure ED500

 Genexis Pure ED500

 

Teknisk informasjon om ruteren

WiFi-standard
WiFi 5 | 2,4 GHz / 5 GHz 
(802.11b/g/n/ac) 

Innebygget switch (LAN-porter)
4 x 1000 Mbps-porter

Teknologi
Fiber | Trådløst bredbånd | ADSL/VDSL

Telefoni
Integrert

TV-støtte
Ja

Strømtilførsel
12 V / 2,5 A

 
 

Dette betyr lysene på ruteren

Lampenavn Hva betyr det?
Status Grønn - Påslått og tilkoblet strøm
Grønn blinkende - Starter opp
Rød - Feil i oppstart
Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm
Uplink Grønn - Etablert forbindelse
Avslått - Ingen forbindelse
Internet Grønn fast - Mottatt IP-adresse. Ruter er på nett.
Grønn blinkende - Forsøker hente IP-adresse
Avslått - Mottar ikke IP-adresse
Phone Grønn - Telefon aktivert
Grønn blinkende - Forsøker å aktivere telefon
Avslått - Telefon ikke aktivert/Har ikke telefontjeneste
Wi-Fi Grønn - WiFi er på
Avslått - WiFi er av
 
 

Slik aktiverer du WPS på ruteren

Knappen markert med grønt:
For å aktivere WPS - Hold inne knappen i tre sekunder.
Skru av/på WiFi - Hold inne knappen i ti sekunder.

 
 

 

Administrere ruteren

Innlogging

  1. Koble enheten din til ruteren med nettverkskabel eller WiFi. NB! Hvis du skal gjøre endringer på ruteren anbefaler vi at du er tilkoblet med nettverkskabel.

     
  2. Gå til adressen 10.0.0.1 i nettleseren din.

     
  3. Logg inn med følgende brukernavn og passord:
    Brukernavn: user
    Passord: user

    På noen rutere må du bruker passordet som er festet på klistrelappen på ruteren merket med “Password”.

     
  4. Trykk Login, du er nå logget inn på din ruter.
 

Endre nettverksnavn/Splitte nettverk

Ruteren din har to aksesspunkter for WiFi, hvor den ene bruker 2.4GHz-båndet og den andre bruker 5 GHz-båndet.

Som standard har begge disse to likt WiFi-navn, og det du har koblet på WiFi vil selv velge hvilket bånd den kobler seg til.

 

Dersom du vil skille disse to båndene i to ulike WiFi-nettverk trenger du kun å endre navnet på det ene båndet. Ønsker du ha ett nettverk er det viktig at du endrer navn på begge dersom du vil kalle nettverket ditt noe annet.

 

Slik splitter du nettverkene:

  1. Logg inn på din ruter (se Innlogging for fremgangsmåte).

     
  2. Klikk på blyanten ved siden av nettverksnavnet under WIFI til venstre på siden. Merk at ruteren har to trådløse sendere, en for 2,4 GHz og en for 5 GHz.


     
  3. I feltet WiFi Network Name (SSID) skriver du nettverksnavnet du vil benytte. Dersom du ønsker ha to trådløse nettverk, velger du ulike navn på 2,4GHz og 5 GHz.


     
  4. Trykk knappen Save.

 

Tilbakestille WiFi-innstillinger

For å tilbakestille WiFi-innstillingene, kan du enkelt ta en resett av ruteren din. (Alt av instillinger på ruter, vil tilbakestilles til slik den var når du mottok den fra oss)

 

 

 

Endre WiFi-passord

  1. Logg inn på din ruter (se Innlogging for fremgangsmåte).

     
  2. Trykk på blyanten ved siden av nettverksnavnet under WIFI til venstre på siden. Merk at ruteren har to trådløse sendere, en for 2,4 GHz og en for 5 GHz. Du kan endre passord på begge nettverkene.

     
  3. I feltet WiFi Key (Password) skriver du passordet du vil endre til. Huk av Show Key Text for å vise passordet. Vi anbefaler at du benytter både store og små bokstaver, tall og spesialtegn (!#%) for å gjøre passordet så sikkert som mulig. Vi anbefaler å unngå bruk av Æ, Ø og Å.


     
  4. Trykk på knappen Save.

 

Tilbakestille WiFi-innstillinger

For å tilbakestille WiFi-innstillingene, kan du enkelt ta en fabrikkresett av ruteren din. En fabrikkresett vil stille tilbake alt av innstillinger på ruteren din til slik den var når du fikk den fra oss.

 
 

Endre trådløs kanal (2,4 GHz-nettverk)

  1. Logg inn på din ruter (se Innlogging for fremgangsmåte).

     
  2. Trykk på WiFi i menyen på toppen.

     
  3. Velg Radios under General.

     
  4. Du velger kanal i i rullegardinmenyen merket med Channel.


     
  5. Trykk på Apply.

     

Endring av kanal er ikke anbefalt for 5 GHz-nettverk. 

Hvilken kanal bør du velge?

Les mer om kanalvalg på ruter

 
 

Det er gjennom frekvenskanalen at ruteren kan sende og motta data. Hver kanal på 2.4GHz-frekvensen er 20MHz bred. Kanalene er separert med 5MHz mellom seg, og hele spekteret er på bare 100MHz. Det vil si at 13 kanaler presser seg sammen i et spekter på 100MHz og det kan føre til overlapping. 

2.4GHz-frekvensen har som vist på grafikken kun tre kanaler som ikke overlapper hverandre: 1, 6 og 11. Disse er både foretrukket og anbefalt å benytte.

Når to rutere er på samme eller overlappende kanal, må de vente i tur og orden for å kommunisere med sine lokalenheter. Det blir dannet et køsystem når de benytter seg av samme frekvensområde. Det betyr med andre ord at hastigheten på WiFi kan være betraktelig lavere enn linjehastigheten inn til ruteren hvis kanalen er befolket av nabonettverk som er aktive.

 
 
 

Portåpning

  1. Logg inn på din ruter.

     
  2. Velg Expert Mode oppe til høyre.


     
  3. Trykk på NETWORK i menyen på toppen.

     
  4. Trykk på Port Forwarding under Firewall.


     
  5. Trykk så på +-tegnet for å legge til en portåpning.


    Når alt er fylt inn trykker du på Save.

     
  6. Trykk så på Apply for å fullføre portåpningen. Du har nå åpnet porter til enheten på innsiden som har IP-adresse: 10.0.0.227 med TCP- og UDP-port 404.

 

Guide for oppheng på vegg

  1. Last ned og print ut mal

     
  2. Finn et passende sted på veggen, drill hull etter guiden og sett inn skruer (benytt plugger om nødvendig).

     
  3. Heng opp ruteren.
 

 

 


 

Ta i bruk MinSide-appen!

Med MinSide-appen kan du administrere Genexis Pure ED500-ruteren din. Det er enkelt å bytte navn og passord for WiFi-nettet ditt, og du kan også bruke WiFi-verktøyet for å kartlegge signalet i boligen din.

 

Du finner mer informasjon om hvordan du tar i bruk MinSide-appen her.

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

Les mer om: Inteno DG200

Kom i gang med Inteno DG200

Inteno DG200

WiFi-standard
WiFi 5 | 2,4 GHz / 5 GHz  
(802.11b/g/n/ac)

Innebygget switch (LAN-porter)
4 x 1000 Mbps-porter 

Teknologi
Fiber | Trådløst bredbånd | ADSL/VDSL

Telefoni
Integrert

TV-støtte
Ja

Strømtilførsel
12 V / 2 A 

Lysstatus


Hva betyr fargen på lyset?
Status Grønn - På og tilkoblet strøm
Rød - Feil i oppstart
Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm
Wireless Grønn - Trådløst nett er aktivert, men bruker bare 2,4 GHz nettet
Blå - WiFi kjører både på 5 GHz og 2,4 GHz nett.
Avslått - Trådløst nett er deaktivert
(Merk at dette er en touch-knapp. Hold inne 10 sekunder for å skru av/på Wifi)
DSL/WAN Grønn fast - Kontakt med sentral
Grønn blinkende - Prøver å opparbeide kontakt med sentral
Avslått - Ingen kontakt med sentral
Internett Grønn - Ruter er aktivert
Rød - Ikke på nett og feil aktivert
Avslått - Ikke på nett eller ikke aktivert
Voice Grønn - Telefontjeneste er aktivert
Avslått - Telefontjeneste er deaktivert


Delete

Administrer wifi-instillinger i MinSide-appen

Ta kontroll over ditt trådløse nettverk med MinSide-appen. Du kan enkelt endre nettverksnavn og passord uten å måtte logge inn på din ruter. Når du bruker bredbåndsruter fra oss så har du også tilgang til wifi-verktøyet via appen. Verktøyet lar deg måle og kartlegge det trådløse nettet i boligen din, og gir deg tips og råd til hvordan du kan forbedre dette. Wifi-verktøyet gir deg også oversikt over hvilke enheter som er tilkoblet det trådløse nettet ditt.


Du finner mer informasjon om hvordan du tar i bruk MinSide-appen her.


NB! Du kan ikke endre nettverksnavn i app dersom du ønsker ha to separate nettverk. Se punkt Endre nettverksnavn/Splitte nettverk for mer informasjon.


Konfigurasjon av ruter

Innlogging

  1. Koble til ruter, enten kablet eller trådløst. NB! Hvis du skal gjøre endringer på ruteren anbefaler vi at du er tilkoblet med kabel.

  2. Gå til http://10.0.0.1 i en nettleser.

  3. Logg inn med følgende brukernavn og passord:
    Brukernavn: user
    Passord: user

  4. Trykk Login, du er nå logget inn på din ruter.

Endre nettverksnavn/Splitte nettverk

Din ruter har to trådløse aksesspunkter. Det ene benytter 2,4 GHz-båndet, det andre bruker 5 GHZ-båndet. For enkeltheten har vi valgt å gi begge nettverkene samme navn. Dine enheter vil da selv avgjøre hvilket bånd de ønsker bruke, forutsatt at begge er støttet. Dersom du ønsker å skille nettverkene, kan du endre navnet på det ene nettverket. Ønsker du ha ett nettverk er det viktig at du endrer navn på begge dersom du vil kalle nettverket ditt noe annet.

  1. Logg inn på din ruter.

  2. Klikk på blyanten ved siden av nettverksnavnet under WIFI til venstre på siden. Merk at ruteren har to trådløse sendere, en for 2,4 GHz og en for 5 GHz.


  3. I feltet WiFi Network Name (SSID) skriver du nettverksnavnet du vil benytte. Dersom du ønsker ha to trådløse nettverk, velger du ulike navn på 2,4GHz og 5 GHz.


  4. Trykk knappen Save/Apply

Endre trådløst passord

  1. Logg inn på din ruter.

  2. Klikk på blyanten ved siden av nettverksnavnet under WIFI til venstre på siden. Merk at ruteren har to trådløse sendere, en for 2,4 GHz og en for 5 GHz. Du kan endre passord på begge nettverkene.

  3. I feltet WiFi Key (Password) skriver du passordet du vil benytte. Huk av Show Key Text for å vise passordet. Vi anbefaler at du benytter både store og små bokstaver, tall og spesialtegn (!#%) for å gjøre passordet så sikkert som mulig. Unngå bruk av Æ, Ø og Å.


  4. Trykk knappen Save/Apply

Endre trådløs kanal (2,4 GHz-nettverk)

  1. Logg inn på din ruter

  2. Gå inn på menypunktet WiFi i menyen på toppen.

  3. Velg Radios under General.

  4. Kanal velges i rullegardinmenyen merket Channel.


  5. Trykk på Apply.

Endring av kanal er ikke anbefalt for 5GHz-nettverk. 

Decision Tree
Hvilken kanal bør du velge?
  • Mer om kanalvalg
  • Add Button

Det er gjennom frekvenskanalen at ruteren kan sende og motta data. Hver kanal på 2.4GHz-frekvensen er 20MHz bred. Kanalene er separert med 5MHz mellom seg, og hele spekteret er på bare 100MHz. Det vil si at 13 kanaler presser seg sammen i et spekter på 100MHz og det kan føre til overlapping. 

2.4GHz-frekvensen har som vist kun tre kanaler som ikke overlapper hverandre: 1, 6 og 11. Disse er både foretrukket og anbefalt å benytte.

Når to rutere er på samme eller overlappende kanal, må de vente i tur og orden for å kommunisere med sine lokalenheter. Det blir dannet et køsystem når de benytter seg av samme frekvensområde. Det betyr med andre ord at hastigheten på WiFi kan være betraktelig lavere enn linjehastigheten inn til ruteren hvis kanalen er befolket av nabonettverk som er aktive.


Portåpning

  1. Logg inn på din ruter.

  2. Velg Expert Mode oppe til høyre.


  3. Trykk på NETWORK i menyen på toppen.

  4. Trykk på Port Forwarding under Firewall.


  5. Trykk så på +-tegnet for å legge til en portåpning.


    Når alt er fylt inn trykker du på Save

  6. Trykk så på Apply for å fullføre portåpningen.

     

    Du har nå åpnet porter til enheten på innsiden som har IP-adresse: 10.0.0.227 med TCP og UDP port 404.

 

 
 

 

 

 

Fant du ikke det du letet etter? Søk på våre hjelpesider her.