Har du problemer med internettforbindelsen?

Er du uten nett eller opplever lav hastighet? Slik feilsøker du bredbåndet dersom det oppstår feil

Her finner du hjelp og veiledning dersom du opplever problemer med internettforbindelsen.

 

Bredbånd over Fiber

Bredbånd over fiber leveres via fiberoptiske kabler inn til en fiberboks (mediekonverter) i din bolig. Denne boksen gjør om signalene og er ditt første koblingspunkt for internett. 

For å komme på nett, må bredbåndsutstyret ditt være koblet til denne fiberboksen.

Start feilsøk her

Ikke på nett

 

Lav hastighet

 
 

Det første vi sjekker er fiberboksen din. Den er boligens første koblingspunkt for internett, og lampene på den gir oss viktige signaler om hvor feilen ligger.

For å feilsøke, må du først identifisere din spesifikke fiberboks (mediekonverter) og lampene på den. NextGenTel bruker flere ulike modeller, og lampenavnene kan variere.

Se bilder av alle våre fiberbokser her

Når du har klikket på linken og funnet din modell, kom tilbake hit og fortsett stegene nedenfor.

Sjekk lampene på din fiberboks

 

 

2. Sjekk lampene på din fiberboks – steg for steg

Sjekk disse lampene i rekkefølge for å finne problemet:

2.1. Strømlampen (Power / Status)

Hva den viser: Om fiberboksen får strøm.

Skal lyse: GRØNT (eller fast blått)

Hva hvis den er av / rød?

  • Løsning: Sjekk at strømkabelen sitter ordentlig i fiberboksen og stikkontakten.
  • Prøv en annen stikkontakt.

Gå videre til neste lampesjekk om denne er OK.

2.2. Internett / Fiber-lampen (WAN / PON / Connection)

Hva den viser: Om du har kontakt på fiberlinjen inn til boligen din.

Skal lyse: GRØNT

Hva hvis den er rød, blinker eller er avslått?

  • Løsning: Start fiberboksen på nytt ved å trekke ut strømmen i 30 sekunder. Sett den så inn igjen.
  • Viktig: Hvis lampen fortsatt er rød, blinker eller er av etter omstart, trengs det vanligvis en montør for feilretting.

Dersom denne lampen lyser OK, fortsett til neste lampesjekk.

2.3. Nettverkslampen (LAN / Data1)

Hva den viser: Om det er kontakt mellom din ruter og fiberboksen.

Skal lyse: GRØNT (fast lys, kan blinke ved aktivitet)

Hva hvis den er av / rød?

  • Løsning: Sjekk at nettverkskabelen er riktig koblet mellom WAN-porten på ruteren din og LAN1 / Data1-porten på fiberboksen.
  • Prøv dette: Bytt nettverkskabelen mellom ruteren og fiberboksen.

Har du sjekket alle lampene? Gå videre til neste steg for å fortsette feilsøkingen.

Melde feil

 

 

3. Fortsatt ingen løsning? Rapporter feil enkelt!

Dersom du fremdeles ikke kommer på nett etter å ha fulgt stegene i denne guiden, kan det være behov for en montør.

En montør vil feilsøke linjen frem til din bolig. Den enkleste måten å opprette en feilmelding på, er direkte i NextGenTel-appen. Saken går da automatisk til vår avdeling for feilretting.

Slik melder du feil i NextGenTel-appen:

Skjermbilde av NextGenTel appen som viser 'Meld feil' eller 'Start feilsøk' funksjonen.

Du kan også melde feil ved å kontakte vårt kundesenter via chat i appen eller telefon:

*Merk: En montør vil forsøke å kontakte deg før utrykning dersom feilen skyldes forhold inne i boligen din.*

 

 
 

1. Test kablet forbindelse og sjekk nettverkskabelen

For å utelukke WiFi som årsak til lav hastighet, anbefaler vi å utføre måling av hastighet med kablet forbindelse. Dette gir deg de mest nøyaktige resultatene direkte fra din fiberboks eller ruter.

WiFi-tilkoblinger kan være påvirket av eksterne kilder og vil derfor ikke nødvendigvis gi korrekte resultater for hastigheten du leverer.

Dersom bredbåndet ditt er på over 100 Mbps, er det viktig å bruke en nettverkskabel som er av typen CAT5e eller CAT6. Eldre nettverkskabler (som CAT4) kan begrense hastigheten til maksimalt 100 Mbps.

For å måle over 100 Mbps må også enheten du måler fra støtte høyere hastigheter. Prøv gjerne å bytte kabelen mellom ruteren og enheten du tester fra, dersom du mistenker at den er gammel eller skadet.

Bilde av CAT5e og CAT6 nettverkskabler

Hvis hastigheten fortsatt er lav ved kablet tilkobling, gå videre til neste steg.

 

Optimaliser WiFi

 

 

2. Optimaliser WiFi-nettverket ditt

Dersom du har god hastighet når du er tilkoblet med kabel, men opplever lav hastighet trådløst, skyldes problemet ofte WiFi-dekningen. WiFi-signaler kan påvirkes av mange faktorer, som avstand, vegger, og forstyrrelser fra andre trådløse enheter.

Her er noen tips for å forbedre WiFi-dekningen og hastigheten:

  • Plassering av ruter: Plasser ruteren sentralt i boligen, gjerne høyt og fritt (ikke inne i et skap eller bak store gjenstander).
  • Unngå hindringer: Tykke vegger, gulv, metallgjenstander og elektronikk (som mikrobølgeovner og trådløse telefoner) kan svekke WiFi-signalet.
  • Kanalvalg: Ruteren velger vanligvis automatisk den beste kanalen, men i områder med mange trådløse nettverk kan det hjelpe å bytte WiFi-kanal manuelt. (Dette er ofte en mer avansert innstilling i ruterens grensesnitt.)
  • Oppdater fastvare: Sørg for at ruterens programvare (fastvare) er oppdatert. Dette kan forbedre ytelse og stabilitet.
  • Vurder mesh-nettverk: For større boliger eller boliger med mange hindringer, kan et mesh-nettverk gi bedre og mer stabil trådløs dekning.

Hvis du fortsatt opplever lav hastighet etter å ha optimalisert WiFi, gå videre til neste steg.

 

Vanlige hastighetstyver

 

 

3. Sjekk internkabling og annet utstyr

Hvis hastigheten fortsatt er lav etter å ha testet kablet tilkobling og optimalisert WiFi, kan problemet ligge i den interne kablingen din eller annet utstyr som påvirker nettverket.

  • Sjekk kabling mellom fiberboks og ruter: Sikre at datakabelen mellom din media converter (fiberboks) og ditt bredbåndsutstyr (ruter) sitter ordentlig i begge ender.
    • Kabelen skal gå fra LAN / Data1-porten på din fiberboks (mediekonverter) og inn i WAN-porten (også ofte kalt internett eller fiber-porten) på din bredbåndsruter.
    • Sørg for at den sitter godt og er trykket helt inn til det klikker.
    • Prøv gjerne å bytte kabelen med en annen nettverkskabel (Cat5e eller Cat6) du vet fungerer, for å utelukke feil på kabelen.
  • Test med en annen enhet: Test gjerne med en annen enhet, eksempelvis PC, direkte i media converter for å se om du da får forbindelse. I så fall kan din bredbåndsruter være feilkilden.
  • Eldre nettverkskabler internt: Selv om ruteren og fiberboksen har riktig kabel, kan andre eldre nettverkskabler internt i boligen (mellom ruter og PC/annen enhet) begrense hastigheten til 100 Mbps. Sørg for at alle kabler er Cat5e eller Cat6.
  • Bruk av switcher eller annen internkabling: Hvis du bruker switcher eller annen intern kabling i boligen, kan dette også påvirke hastigheten negativt. Prøv å koble en enhet direkte til ruteren for å sjekke om hastigheten forbedres.
  • VPN-tilkobling: En VPN (Virtual Private Network) kan redusere internetthastigheten din. Test hastigheten uten VPN tilkobling for å se om det er årsaken.
  • Målervalg med høy belastning: Dersom du måler mot en server som er under høy belastning, kan dette gi misvisende lave hastighetsresultater. Prøv flere ulike hastighetstjenester eller servere.

Hvis hastigheten fortsatt er lav etter å ha sjekket kabling og utstyr, gå videre til siste steg for å melde feil.

 

Melde feil

 

 

4. Fortsatt lav hastighet?

Dersom du fortsatt opplever betydelig lavere hastighet enn ditt abonnement, kan det være behov for tekniker.

Du kan melde feil via NextGenTel-appen. Saken går da automatisk til vår avdeling for feilretting. Trykk på «Start feilsøk»-knappen i appen for å la oss utføre en linjesjekk.

Slik finner du «Start feilsøk»-knappen i appen:

Skjermbilde av NextGenTel appen som viser 'Start feilsøk' knappen under 'Problemer med nettet?'

(Du finner "Start feilsøk" under "Hjelp" i menyen nederst i appen.)

Det er også mulig å melde feil ved å kontakte vårt kundesenter via chat i appen eller telefon:

*Merk: En montør vil forsøke å kontakte deg før utrykning dersom feilen skyldes forhold inne i boligen din.*

 
 
 
 
 

 

 

Bredbånd via Trådløst Bredbånd

Trådløst bredbånd, også kjent som Fixed Wireless Access, er bredbånd levert via mobilnettet. Trådløst bredbånd fungerer med at en utendørsantenne står montert på utsiden av boligen din og den får signal fra mobilmasten med best dekning. Fra utendørsantennen går det en nettverkskabel inn til et strømadapter som man kan koble til eget utstyr eller bredbåndsruteren fra oss.

Du kan ha trådløst bredbånd både over 4G og 5G-nettet. Ønsker du mer informasjon om utendørsantennene, finner du det her.

 

Her finner du en oppskrift på hvordan du feilsøker det trådløse bredbåndet.

Start feilsøk her

Ikke på nett

 

Lav hastighet

 
 

Inne i din bolig vil montør ha satt opp et Power-over-ethernet-adapter under installasjon. Adapteret sikrer at utendørsantennen får strøm, og lar deg koble til din bredbåndsruter eller annet foretrukket nettverksutstyr. 

Sikre at strømkabel er godt koblet til, og at adapteret er påslått. Sjekk deretter at kabel fra LAN-porten går til WAN på din bredbåndsruter dersom du har utstyr fra NextGenTel. Til sist må du sikre at kabel fra utendørsantennen står godt i WAN-port på adapteret. 

Restart utendørsantennen

 

 

Din utendørsantenne kan restartes ved å slå av og på Power-over-ethernet-adapteret inne i din bolig. Slå enten av og på med knappen, eller trekk ut strømmen og koble tilbake. Antennen vil bruke 1-3 minutter til å starte opp igjen. 

NB! Du skal ikke koble ned eller bort antennen montør har satt opp. 

Reset bredbåndsruter

 

 

Reset av din bredbåndsruter gjøres ved å holde inne knappen merket RESET i ca. femten sekunder med en spiss gjenstand. Vent deretter fem minutter. 

Melde feil

 

 

Dersom du fremdeles ikke kommer på nett, kan det være behov for montør. En montør vil feilsøke utendørsantennen på din bolig. Du kan melde feil ved å kontakte vårt kundesenter via chat, sosiale medier eller telefon.
 
 
 

For at resultatet skal bli så nærme makshastighet som mulig anbefaler vi å utføre måling med kablet forbindelse til din bredbåndsruter. Det er også å anbefale at alle andre enheter kobles fra nettverket mens du måler hastigheten.
Wifi-tilkobling er påvirket av støy fra eksterne kilder og vil derfor ikke nødvendigvis gi korrekte resultater for hastigheten som vi leverer. Her kan du finne litt mer informasjon om wifi dersom du opplever problemer med hastigheten.

Ta en hastighetstest her

Restart utendørsantennen

 

 

 

Inne i boligen din har montør satt opp et Power-over-ethernet-adapter. Adapteret sikrer at utendørsantennen får strøm, og lar deg koble til din bredbåndsruter eller eget wifi-utstyr.


 

Utendørsantennen kan du starte på nytt ved å slå av og på Power-over-ethernet-adapteren inne i boligen. Slå enten av og på med knappen, eller trekk ut strømkabel og koble tilbake. Antennen vil bruke 2-5 minutter på å starte seg helt opp igjen.

NB! Du skal ikke koble ned eller demontere antennen montør har satt opp. 

Reset bredbåndsruter

 

 

Det neste steget blir å resette bredbåndsruteren din. På ruterene som vi leverer så er det et sort resethull som er merket med RESET. Hold en liten spiss gjenstand inn i hullet i 10-15 sekunder for å resette ruteren. Ruteren vil bruke cirka 5 minutter på å starte seg helt opp.

Melde feil

 

 

Dersom du fortsatt måler betydelig lavere enn ditt abonnement, kan det være behov for feilsøk. Du kan melde feil via MinSide, app, chat, sosiale medier eller telefon.

 

Dersom du fortsatt måler betydelig lavere enn det du skal med kablet forbindelse, så kan det være et behov for videre feilsøk.
Du kan melde feil ved å kontakte vårt kundesenter via chat, sosiale medier eller telefon.


 

*Trådløst Bredbånd er en delt aksessbærer som betyr at den tilgjengelige og totale kapasiteten deles med andre påloggede brukere på én og samme basestasjon. Ved svært mange samtidige påloggede brukere eller særskilte værforhold kan periodevis redusert overføringshastighet oppleves.

Du finner en fullstendig oversikt over normal hastighet for trådløst bredbånd her.

 
 
 
 
 


 

 

 

Skade på fiberkabelen eller behov for intern installasjon?

I tilfeller hvor årsaken til brudd på fiberforbindelsen er selvforskyldt, for eksempel ved graving i hagen, gnagd kabel eller andre skader du selv har forårsaket, dekkes feilrettingen av kunden. Det samme gjelder dersom du ønsker å koble opp diverse nettverkspunkter eller internkabling i boligen.

I slike tilfeller må du ta direkte kontakt med en av våre samarbeidspartnere for å bestille et privat oppdrag:

Begge er åpent hverdager mellom klokken 08:00 og 16:00.

De kan hjelpe deg med følgende:

  • Fikse brudd på bredbåndskabelen inne eller utenfor boligen din
  • Legge opp internfiber på nytt
  • Koble opp utstyr
  • Sette opp nye nettverkspunkter og internkabling

Viktig å huske på:

Du kan selv velge hvilken entreprenør du ønsker å benytte. Oppdrag og pris avtales direkte mellom deg og entreprenøren.

Når du kontakter dem, er det viktig å presisere at arbeidet er på din egen tomt/eiendom/bolig, da dette er et privat oppdrag.

Har du oppdaget skade på kabelnettet som ikke påvirker din tjeneste?

Dette kan meldes fra om her.

Dersom du ønsker å gjøre endringer i netteiers (Telenor sin) infrastruktur, for eksempel flytte en kabel fordi du skal bygge en garasje?

Dette kan du bestille her.