Har du noen gang lurt litt på hva som skjer etter at du har mottatt ordrebekreftelsen din eller signert kontrakten, og selger går videre til neste hus? |
Alt dette har vi forsøkt å samle sammen for deg, slik at du slipper å lure, og rett og slett kan finne svarene selv i oversikten under.
Leverandørbytte på fiber
Hva gjør vi egentlig og hva skjer når det er snakk om leverandørbytte?
- Når det blir bestilt et leverandørbytte så bestiller vi en overgang til oss fra din nåværende leverandør på samme fiberlinje. Praktisk sett så blir det ingen endring for deg siden utstyret blir det samme. Vanlig leveringstid på et leverandørbytte er 4-8 uker, og når vi har fått tildelt en dato for byttet så får du denne datoen tilsendt både på SMS og e-post fra oss.
- Ved et leverandørbytte så kommer ikke montør hjem til deg for å gjennomføre byttet. Byttet blir gjort av netteier og normalt sett merker man kun noen minutter med nedetid mens byttet skjer.
Hvorfor må jeg ha fullmakt for å bytte leverandør?
- Dersom abonenementet hos nåværende leverandør står i et annet navn enn det som er på bestillingen hos oss - så trenger vi en signert fullmakt for å kunne levere på fiberlinjen. Vi sender informasjon om fullmakt på e-post.
Blir abonnementet hos nåværende leverandør sagt opp?
- Ja, vi sier opp fiberabonnementet hos din nåværende leverandør.
Hva med oppsigelsestid hos tidligere leverandør?
- Vi dekker ikke eventuell oppsigelsestid eller bindingstid hos din nåværende leverandør, men vi kan forsøke å legge dato for leverandørbytte nærmest mulig sluttdato for faktura hos din nåværende leverandør. På den måten vil overlappende periode være minimal.
Fiber er installert
Når du bestiller fiber på en fiberlinje som allerede er installert så vil prosessen være litt enklere, og leveringstiden er også kortere enn ved en full installasjon. Vi bestiller oppkobling på fiberlinjen og når vi har fått bekreftet en dato for når fiberen blir aktivert så får du datoen på SMS og e-post fra oss.
DeleteIkke installert fiber
Når du bestiller en nyinstallasjon av fiber så er leveringstiden litt lengre enn dersom det allerede er installert.
Hvorfor er det lengre leveringstid?
- Dersom det ikke allerede er installert en fiberlinje til boligen din så krever det en installlasjon av montør. Dette kan involvere gravearbeid eller at fiberkabelen strekkes i luftlinje til boligen din. Dette gjør at leveringstiden blir lengre enn levering på fiber som allerede er installert.
Når trengs det en befaring?
- Befaring er når montørselskap har behov for å avklare om vi kan installere en fiberlinje eller ikke. Når det er nyinstallasjon på Telenor sitt fibernett så vil det alltid bli gjennomført en befaring i forkant av installasjon. Befaring blir gjennomført i forkant av installasjonsdato, og det er ikke alltid at man som kunde blir kontaktet for befaring.
Hvem avtaler befaring?
- Entreprenøren som har fått oppdraget fra netteier kontakter deg for sette opp en avtale dersom det er behov for det.
Hva innebærer egentlig befaring?
- Entreprenør sjekker føringsvei frem til din bolig. Dersom det må utføres egeninnsats som å grave ned rør, avtales det mellom deg og entreprenør. Hverken NextGenTel eller Telenor har oversikt over hva som avtales ifm. befaring.
Må du betale for befaring?
- Nei, befaring er inkludert i bestillingen og nyinstallasjonen. Dersom kunden har fått beskjed om kostnad, har kunden trolig bedt om egen befaring i forkant av allerede planlagt avtale. Entreprenørene vil fraråde slikt arbeid, men det kan noen ganger medføre misforståelser. Entreprenør ber kunde avvente befaring, utføre eventuell egeninnsats og deretter få fullført installasjon.
Fiber via samarbeidspartnere
Fiber fra våre samarbeidspartnere fungerer i all hovedsak veldig likt som vanlig fiberinstallasjon (Ikke installert fiber). Den største forskjellen er at det ofte er vår samarbeidspartner som selv står for selve installasjonen, og installasjonstiden er ofte kortere via denne type fiber.
DeleteTrådløst Bredbånd
Når du har bestilt trådløst bredbånd så sender vi ordren videre til samarbeidspartneren vår Inselo etter kort tid. Inselo står for installasjonen og tar kontakt med deg på telefon for å avtale dato og tidspunkt for installasjon. Vanlig leveringstid er mellom 2-3 uker.
Montør installerer utendørsantennen og alt utstyr hos deg på installasjonsdagen.
Vil det bli noen ekstra kostnader?
- I enkelte tilfeller så vil det være ekstra kostnader som kjøretillegg dersom man bor langt unna utreisested for montørselskapet. Inselo vil informere om slike forhold på forhånd og man får da valget om man ønsker å fortsette bestillingen eller ikke.
- Andre eksempler som kan påføre ekstra kostnad er dersom det ønskes lagt opp internkabling i bolig. Noen ganger er det ønskelig å plassere bredbåndsutstyret et annet sted enn der linjen kommer inn. Det avtaler du direkte med montøren, og kostnadene fakturerer Inselo deg direkte.
Utstyr
Som kunde hos NextGenTel er vi opptatt av at du skal ha valgfrihet. Dette gjelder også for utstyr du ønsker å benytte deg av. Vi kan tilby våre kunder en mesh-løsning eller en standard ruter, alt etter behov, men på Fiber og trådløst bredbånd, står du så klart fritt til å benytte en egen ruter dersom du ønsker dette.
Bruker du en egen ruter, er det viktig å være obs på at vi ikke har noe innsikt på dette utstyret, og vil kun ha mulighet for å feilsøke linjen inn til deg, ikke din egen ruter.
- Dersom du har bestilt utstyr fra NextGenTel, vil dette bli utsendt når det nærmer seg installasjonsdato (Ca en uke før oppkoblingsdato).
- For Trådløst bredbånd, vil en pakke med sim-kort, antenne og uter/Mesh bli sendt samlet.
- Har du valgt bort utstyr fra NextGenTel, vil du kun motta antennepakke og sim-kort
- Har du en DSL linje over kobbernettet, vil du måtte benytte ruter fra NextGenTel, ettersom vi her er avhengig av modem funksjonen i disse, for å levere nett til deg.